راهنمای کامل کسب درآمد از راه وبلاگ نویسی

راهنمای کامل کسب درآمد از راه وبلاگ نویسی

1280 853 بهراد جاود

با وبلاگ نویسی پولدار شوید! یا از آن بهتر، با وبلاگ نویسی خیلی خیلی پولدار شوید!

شاید این جملات برای شما هم شیرین باشد و هم کمی تعجب آور ولی به هر حال دقیقا به همین خاطر است که اینجا جمع شدید و مشغول خواندن این بخش از کتاب هستید، اینطور نیست؟ البته قبول دارم که کمی بی‌شرمانه هست که اسم کسب درآمد را کنار هنر وبلاگ نویسی بیاوریم. اما حقیقت این است که وبلاگ نویس‌ها هزینه زیادی را روی وبلاگ‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. از هاستینگ گرفته تا قالب وبلاگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات و از همه مهم‌تر زمانی که خرج وبلاگ‌شان می‌کنند.

بیایید یک بار برای همیشه به این توافق برسیم و قبول کنیم که نیمی از عبارت “بازاریابی محتوا” را کلمه بازاریابی تشکیل داده است. با در نظر گرفتن این حقیقت، ما به دنبال یک بازار هستیم و وقتی به دنبال یک بازار هستیم یعنی می‌خواهیم کسب درآمد کنیم.

چطور می‌توان از راه وبلاگ نویسی پولدار شد؟ در جواب این سوال باید از دو زاویه به این موضوع پرداخت: یکی کسب درآمد به صورت مستقیم از طریق وبلاگ خودتان، یکی هم کسب درآمد از وبلاگ‌های دیگر به کمک وبلاگ خودتان.

نوشتن برای وبلاگ خودتان

نوشتن برای وبلاگ خودتان، کاری که معمولا هر روز انجام می‌دهید، می‌تواند به عنوان بخشی از پروسه کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در نظر گرفته شود. همین تولید محتوا، البته به شرط آنکه محتوای تولید شده باکیفیت و ارزشمند باشد، خودش فواید مالی زیادی دارد.

۱- ساختن اعتبار برای خودتان

وبلاگ شما، اعتبار شما را می‌سازد. هر پست جدیدی که می‌نویسید و منتشر می‌کنید مثل آجری می‌ماند که روی آجرهای قبلی یا همان پست‌های قبلی وبلاگ‌تان سوار می‌شود و بالاتر می‌رود و به بازدیدکننده‌های وبلاگ شما ثابت می‌کند که وبلاگ شما “معتبر” است.

اما این موضوع چه نقشی در پولدار شدن از راه وبلاگ نویسی دارد و چرا مهم است؟

شهرت یافتن اسم و برند

بازدیدکننده‌های وبلاگ شما به “شنیدن” صدای شما در صفحات وبلاگ عادت می‌کنند. آنها با نظرات و دیدگاه‌های شما، سبک کارتان و نحوه پرداختن‌تان به موضوعات مختلف آشنا می‌شوند و عادت می‌کنند. آنها یاد می‌گیرند که شما حامی چه چیزهایی هستید و هر چه بیشتر از محتوای شما خوششان بیاید، بیشتر به وبلاگ شما سر می‌زنند و هر چه بیشتر به وبلاگ شما سر بزنند، بیشتر با شما و برند شما آشنا می‌شوند.

وقتی با برنامه‌ریزی به وبلاگ نویسی ادامه می‌دهید، در واقع مشغول مشهور کردن برند وبلاگ خود هستید. گرچه هر بار که یک بازدیدکننده به وبلاگ شما سر می‌زند و محتوای شما را می‌بیند پولی به حساب‌های بانکی شما اضافه نمی‌شود، ولی با این کار شما در طول زمان مخاطبان و بازدیدکنندگان خود را آماده می‌کنید که در آینده تبدیل به مشتری‌های شما بشوند. از این نظر، به شهرت رساندن برند وبلاگ نتایج مالی طولانی مدتی دارد و این دقیقا همان هدفی است که بازاریابی محتوا دنبال می‌کند.
افزایش تخصص خودتان

چیزی که در آن تخصص دارید ارزشمند است چون چیزی را می‌دانید که دیگران هم دوست دارند یاد بگیرند. آنها به کمک شما احتیاج دارند.

بخشی از یک بازاریاب محتوا بودن این است که تمایل داشته باشد به طور رایگان به دیگران کمک کنید. باید کمی از تخصص خود را مجانی در اختیار دیگران قرار دهید. کمی جلوتر در مورد نحوه کسب درآمد از باقی بخش‌های تخصص‌تان صحبت خواهیم کرد، ولی خود تخصص هم به چند طریق در نحوه کسب درآمد شما تاثیر دارد:

اگر دارید محصولاتی را به فروش می‌رسانید، تخصص شما به خریداران این اطمینان را می‌دهد که اگر از شما خرید کنند به مشکل برنمی‌خورند و اگر سوالی داشتند می‌توانند از شما بپرسند و جواب درست را از شما دریافت کنند. تخصص شما، محصولات شما را معتبر می‌کند، چون توسط یک متخصص تولید و عرضه می‌شوند.

Blogging for Yourself

به عنوان مثال، ممکن است شما یک وبلاگ نویس آزادکار باشید. نوشتن شما در وبلاگ خودتان و چند وبلاگ دیگر برای شما بازدیدکننده‌های دائمی‌ای به وجود می‌آورد که از دنبال کردن محتوایی که شما تولید می‌کنید لذت می‌برند.

این بازدیدکنندگان دائمی به این نتیجه رسیده‌اند که شما در برخی موضوعات دارای حدی از تخصص هستید. تخصص در برخی از زمینه‌ها، مثل نوشتن، به سند و مدرک احتیاج دارد. بازدیدکننده‌ها برای اینکه بدانند و باور کنند که شما نوشتن را خوب بلد هستید به سند و مدرک نیاز دارند و این سند و مدرک همان محتوایی است که شما تولید می‌کنید، همان مطالبی است که در وبلاگ‌ها می‌نویسید.

وبلاگ نویسی تخصص ایجاد می‌کند و تخصص هم اعتماد می‌آورد. اعتماد هم باعث افزایش تعداد خریداران محصولات شما می‌شود. هیچ کس هیچ محصولی را از کسی که تخصص ندارد و نمی‌داند چه کار می‌کند نمی‌خرد.

از این نظر، تخصص مثل ایجاد شهرت برای برند است: ممکن است هر بار که یک پست جدید منتشر می‌کنید و به تخصص خود اضافه می‌کنید پولی به حساب‌های بانکی شما ریخته نشود، ولی بعدا که خواستید مستقیما از وبلاگ خود به کسب درآمد بپردازید، این تخصص به درد شما خواهد خورد.

۲- فروش محصولات خودتان

هر وبلاگ نویسی حداقل دو محصول دارد که می‌تواند بفروشد:‌ تخصصی که دارد، و محتوایی که با استفاده از این تخصص تولید می‌شود. با این حال محصولاتی هم وجود دارد که می‌توانید با همان محتوا و همینطور برندی که ساخته‌اید تولید کنید.

روند ایده‌آل این است که روی محصولاتی تمرکز داشته باشید که درآمدی انفعالی داشته باشند، به این معنی که بعد از تلاش‌های اولیه این محصولات با کمی تغییر در طول زمان همچنان به درآمدزایی خود ادامه بدهند. محصولات دیجیتالی که مردم بتوانند بخرند، دانلود کنند و بعد آن را مشاهده و مطالعه کنند یکی از بهترین نمونه‌های این نوع محصولات هستند. اما از سوی دیگر، برای فروش محصولات فیزیکی به تولید کردن، بسته بندی کردن و ارسال این محصولات نیاز دارید که این یعنی برای هر بار فروش باید کارهای زیادی انجام دهید.

بیایید نگاهی بیاندازیم به چند محصول که می‌توانید در وبلاگ خود به فروش برسانید؛ هم محصولاتی با درآمد فعال و هم محصولاتی با درآمد غیرفعال:

خدمات، آموزش و مشاوره

اگر خودتان را به عنوان یک متخصص در یک موضوع یا صنعت به خصوص معرفی کرده‌اید، باید بدانید که تخصص مفیدی در اختیار دارید. و همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، این تخصص از نظر مالی هم واقعا ارزش دارد.

چه از طریق وبینارها و چه از طریق صحبت کردن در کنفرانس‌ها یا مشاوره دادن و یا حتی راه اندازی کلاس‌های آنلاین یا حضوری، تخصص شما می‌تواند ارزش مالی داشته باشد. به عنوان یک بازاریاب محتوا، شما به خوبی می‌دانید که در اختیار گذاشتن تخصص‌تان به صورت رایگان چقدر می‌تواند فایده داشته باشد. اما در عین حال باید بدانید که بد نیست اگر بخشی از تخصص خود را نگه دارید و فقط در اختیار افرادی قرار دهید که حاضرند برای یاد گرفتنش پول بدهند. همیشه به یاد داشته باشید که یک تخصص ارشمند، ارزش مالی هم دارد.

در زمانه‌ای که اکثر محتوای آنلاین به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته، تقریبا هیچ کس دوست ندارد برای دسترسی به محتوای آنلاین غیر رایگان پولی پرداخت کند. ولی با این حال نکته تعجب برانگیز این است که ارائه محتوای غیر رایگان به ارزش تخصص شما می‌افزاید چون با این کار به بازدیدکننده‌ها نشان می‌دهید که دانش شما ارزش غیر رایگان بودن را دارد.

اینکه از بازدیدکننده‌ها بخواهید برای تخصص شما پول خرج کنند در واقع به آنها می‌آموزد که چطور باید با شما رفتار کنند و قدر دانشی که شما در اختیارشان قرار می‌دهید را بدانند.

این خیلی خوب است که بعضی چیزها را به صورت رایگان منتشر کنید ولی قابل قبول‌تر این است که بخشی را به صورت غیر رایگان ارائه دهید.

کتاب‌ها، کتاب‌های الکترونیک و…

آیا شما یک وبلاگ نویس در زمینه آشپزی هستید؟ پس یک کتاب آموزش آشپزی برای فروش دارید.

همه محتوای این کتاب همان جا روی وبلاگ شما هست. پست‌های وبلاگ خود را در قالب چند کتاب آشپزی دسته بندی کنید (تحت عناوینی مثل “محبوب‌ترین دستورهای پخت” یا “بشقاب‌های صبحانه”) فقط به این دلیل که محتوای کتاب به صورت رایگان در وبلاگ شما هست، دلیل نمی‌شود که بازدیدکننده‌های شما دلشان نخواهد کتاب‌هایی واقعی در زمینه تخصص شما را از شما خریداری نکنند.

Books & Ebooks
ممکن است خیلی ساده فراموش کنید که می‌توانید کتاب الکترونیک هم بفروشید، چون اکثر بازاریاب‌های محتوا کتاب‌های الکترونیک را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهند تا به کمک این کتاب‌ها بتوانند برای خبرنامه وبلاگ خود مشترک جذب کنند. اما با توجه به اینکه کتاب الکترونیک چقدر محتوا دارد و محتوای آن چه کیفیتی دارد، می‌توان این نوع کتاب‌ها را هم یک راه خوب برای کسب درآمد از طریق وبلاگ دانست.

۳- فروش تبلیغات در وبلاگ‌تان

فروش جایگاه تبلیغات برای خیلی از بلاگرها چندان سودآور نیست. اگر واقعا ترافیک خیلی زیادی برای وبلاگ خود جذب نمی‌کنید نمی‌توانید به اندازه وبلاگ‌های محبوب و بلاگرهای معتبر از طریق تبلیغات پول به جیب بزنید. برای ارائه جایگاه تبلیغات در وبلاگ خود از هر روشی که خودتان ترجیه می‌دهید می‌توانید استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که تا زمانی که ترافیک زیادی نداشته باشید از این راه شانس زیادی برای کسب درآمد نخواهید داشت.

نوشتن برای وبلاگ‌های دیگران

اگر هدف اصلی شما از نوشتن در وبلاگ‌های دیگران همان نوشتن پست مهمان است، پس به احتمال زیاد از این راه پولی به دست نمی‌آورید. پست مهمان به طور کلی موقعیتی است برای پیدا کردن مخاطبان جدید و افزایش اعتبار خودتان به عنوان یک وبلاگ نویس و متخصص (که البته همانطور که بالاتر ذکر شد، این تخصص می‌تواند به کسب درآمد شما کمک کند).

Blogging For others
اما در زمانه‌ای که همه تشنه محتوا هستند، تقاضا برای نویسندگان خوب و حرفه‌ای خیلی زیاد است. اگر شما هم نویسنده کاربلدی باشید می‌توانید از راه نوشتن برای وبلاگ‌های دیگر به کسب درآمد بپردازید. اما قبل از آن باید:

  1. برای وبلاگ خودتان تولید محتوا کرده باشید. شما هم در نوشتن و هم در مدیریت یک وبلاگ به تجربه نیاز دارید. در این صورت هم تخصص شما در وبلاگ نویسی بیشتر می‌شود و هم صاحبان وبلاگ‌های دیگر می‌توانند ببینند که شما وبلاگ نویس باتجربه‌ای هستید که با اصول مدیریت وبلاگ هم آشنا هستید.
  2. به یک اعتبار محسوس دست یافته باشید، آن هم با نمونه‌هایی نوشتاری از آنچه قادر به انجام دادنش هستید. این خیلی مهم است. تا زمانی که در وبلاگ‌های مختلف محتوای خوب و باکیفیت تولید نکرده باشید، کسی پیدا نمی‌شود که از محتوای شما خوشش بیاید و به شما پیشنهاد کار بدهد. انجامش بدهید. پست‌های مهمان باکیفیت بنویسید. مطمئن باشید بعدا به دردتان می‌خورد.
  3. برای رایگان نوشتن اشتیاق داشته باشید، تا در ابتدای راه از این طریق بتوانید با وبلاگ نویس‌ها و صاحبان وبلاگ‌های دیگر ارتباط خوبی برقرار کنید. اما در عین حال به آنها اطلاع بدهید که نه فقط به نوشتن پست مهمان، بلکه به تولید محتوای غیر رایگان هم علاقه دارید.
  4. همیشه در دسترس باشید، اما نه به صورت منفعلانه. باید همیشه سردم‌داران تولید محتوا را دنبال کنید، مگر زمانی که به درجه‌ای از اعتبار رسیده باشید که آنها شما را دنبال کنند.
  5. به سخت کار کردن و اتمام کار قبل از مهلت مقرر عادت کرده باشید. هیچ چیز مثل ناتمام ماندن کار بعد از رسیدن به مهلت مقرر و تنبلی و کم کار کردن نمی‌تواند به اعتبار یک وبلاگ نویس صدمه بزند.
  6. برای نوشتن خارج از محدوده امن خود آماده باشید، حداقل تا زمانی که به مشتری‌های ثابت و دائمی دست بیابید. بیاموزید که در مورد موضوعاتی که زیاد از آنها اطلاعات ندارید تحقیق کنید و بنویسید.

باید خودتان بخواهید

اگر خودتان نخواهید حتی اگر تمام تخصص‌ها و شهرت جهان را در اختیار داشته باشید نمی‌توانید به کسب درآمد بپردازید. منظورم از اینکه باید خودتان بخواهید این است که بالاخره تصمیم خود را بگیرید و از پول خواستن از دیگران به خاطر تخصص و کار خودتان خجالت نکشید.

برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها که اول محصول تولید می‌شود و بعد وبلاگ به عنوان راهی برای تبلیغ آن محصول ایجاد می‌شود شرایط کاملا متفاوت است. اما برای وبلاگ نویس‌ها که محصول‌شان همان محتوایی است که تولید می‌کنند، باید برای تولید محتوا از متقاضیان پول بگیرند.

باید یک محصول یا تخصص خود را بفروشید. باید این ریسک را قبول کنید که با ارائه محتوای غیر رایگان برخی از بازدیدکننده‌ها و طرفداران خود را که به خواندن محتوای رایگان عادت کرده‌اند ناراحت کنید. باید تمایل داشته باشید که برای خودتان و برای وبلاگ‌های دیگران برای مدتی محتوای رایگان تولید کنید و مجانی بنویسید تا بتوانید از این طریق برای خودتان به عنوان یک وبلاگ نویس حرفه‌ای اعتبار ایجاد کنید و بعد راحت‌تر به کسب درآمد بپردازید.

چه زمانی می‌توانید با وبلاگ نویسی پول به دست بیاورید؟

من نمی‌دانم، ولی شما خواهید فهیمد. بزرگ‌ترین خطر بازاریابی محتوا این است که چنان مشغول تولید محتوای خوب و باکیفیت و رایگان بشوید که دیگر یادتان برود باید بازاریابی هم انجام دهید. اگر وبلاگ نویسی برای شما فقط یک تفریح است، پس مشکلی نیست. اما اگر می‌خواهید از وبلاگ نویسی پول به دست بیاورید باید بالاخره یک روز تصمیم بگیرید که دیگر همه محتوایی که تولید می‌کنید را به رایگان منتشر نکنید.

بهراد جاود |  استراتژیست محتوا

بهراد جاود

من یک وبلاگ نویس آزادکار، کپی رایتر و تولید کننده محتوای اینترنتی هستم. وبلاگ شخصی: bjaved.com

تمام مقالات توسط:بهراد جاود
۵ دیدگاه

سوال خود را درباره این مطلب بپرسید

بهراد جاود

من یک وبلاگ نویس آزادکار، کپی رایتر و تولید کننده محتوای اینترنتی هستم. وبلاگ شخصی: bjaved.com

تمام مقالات توسط:بهراد جاود