ایده پردازی برای محتوا – قسمت پنجم

ایده پردازی برای محتوا – قسمت پنجم

1280 853 سید جواد موسوی

در آخرین بخش از مطلب ایده پردازی برای تولید محتوا به مابقی مراحل طوفان فکری میپردازیم.

۶- محتوای همیشه سبز

و به مهمترین بخش میرسیم : محتوای همیشه سبز. محتوایی که شما بیشترین تلاش را برای تولید آن انجام می‌دهید، بیشترین ترافیک را جذب می‌کند، و بیشترین طول عمر را دارد.

این ضروری است که شما نگرانی‌های اصلی و شکاف در دانش مخاطبان خود را بشناسید، تا بتوانید آن شکاف‌ها را با جزئیات پر کنید و به ایجاد اعتماد، ارتباط و تعامل میان برند خود و مخاطبهای خود کمک نمایید.حال، چگونه می‌توانید مشخص کنید که چه نوع محتوایی باید تولید گردد؟ پاسخ در تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی،شناخت رقبا و بینش مخاطبها، نهفته است.

با استفادهه ابزارهای جانبی جستجو مانند Searchmetrics برخی از موفق ترین سایتها در رتبه بندی حجم ترافیک را در کنار نوع و کلمات کلیدی محتوای ارائه شده توسط آنان مشاهده کنید. مثل اینکه یکهو با فرصتهای زیاد که تا بحال نداشته اید روبرو شوید. لیست تهیه شده، مواد لازم خوبی برای محتوا است. آنرا با تیم خود درمیان بگذارید.
برای راحت تر شدن کار، اکسلی از کلمات کلیدی با حجم جستجو برای کشور یا منطقه هدف خود آماده کنید. این کار به اعتبارسنجی هر ایده که از طوفان فکری ناشی شده، کمک خواهد کرد. هر ایده محتوا را با این لیست مقایسه کنید تا مطمئن شوید ایده شما با واقعیتهای محیط هدف شما منطبق است تا بتوانید به محتوای همیشه سبز برسید.

۷- انواع محتوا

در حال حاضر شما باید لیستی طولانی از ایده‌های ممکن را داشته باشید. نکته کلیدی، شروع طبقه بندی آن‌ها بر اساس “نوع محتوا” است. برای این کار، جدولی با همه انواع محتوای مربوط به آن(ویدئو، اینفوگرافیک …) را ایجاد نمایید، و بعد ایده‌های خود را در زیر آن قرار دهید. به این ترتیب شما می‌توانید ببینید کدام انواع محتوا ممکن است ایده بیشتری برای تولید محتوا دارد و کدام یک کمتر. در اینجا مثالی برای این جدول آمده است:

intial1

۸- قیف خرید

بدر آخرین مرحله، بایستس اطمینان پیدا کنیم تا محتوای تولیدی ما تمام سطوح قیف خرید را پوشش میدهد. در مطلبی نوشته سنت المو لوییس به طور کامل به قیف خرید بر مبنای اصول آیدا پرداخته شده است.

AIDA آیدا مخفف:

A- توجه دادن (و یا آگاهی): جلب توجه مشتری می‌باشد.

I- علاقمند کردن: بالا بردن علاقه مشتری با تمرکز بر نشان دادن مزایا و منافع (به جای تمرکز بر ویژگی‌ها به عنوان تبلیغات سنتی).

D- ایجاد تمایل: متقاعد کردن مشتریانی که محصول یا خدمت را می‌خواهند و تمایل دارند و اینکه با آن نیازهای خود را برآورده می‌سازند.

A- اقدام کردن: منجر می‌شود مشتریان دست به اقدام زده و خرید نمایند.

آنچه که به طور منظم در ایده پردازی اتفاق می‌افتد، تیمی است که با مقدار زیادی از محتواهایی که در بالای قیف قرار گرفته‌اند، روبرو میشوند(معمولا دو سطح اول). با این حال، برای ایده‌های محتواییِ طوفان فکری بسیار مهم است، که به مخاطب در طی فرایند خرید کمک کند تا بتواد به مرور آنا را تبدیل به مشتریان بلندمدت کند. راهنمای خرید بی طرفانه و توجه داشتن به تعامل و پاسخگویی به سوالات و نظرات مخاطب اقدام لازم بعدی خواهد بود. کمک به رشد مخاطب و اکوسیستم کسب و کار یکی از متعالی ترین روشهای تبدیل مشتریان است. با تعامل و پاسخگویی به مخاطب است که قابلیت پایین تر آمدن در این قیف به دست می آید که بایستی در ایده پردازی به آن توجه ویژه کنید.

در حال حاضر فهرستی از ایده‌ها دارید. مرحله بعدی آنچیزی است که ما به عنوان برنامه ریزی محتوا مینامیم، که خود حدیث مفصلی است که جداگانه به آن خواهیم پرداخت. برای مثال اسکی، طبقه بندی قیف خرید به این شکل خواهد بود.

مواجهه یا آگاهی: ایده همزمانی جشنواره فیلم با “بازی‌های المپیک زمستانی”.

کشف: یک مطلب تفکربرانگیز در خصوص کشور بعدی مه در اسکی، اول دنیا است.

در نظر گرفتن : راهنمای تخصصی خریدار در محصولات و گزینه‌های دیگر مانند “بهترین تعطیلات اسکی کمتر از یک میلیون تومان”.

تبدیل: محتوای اعتماد ساز، از قبیل جدول مقایسه صادقانه ای که نام تجاری ما را با رقبای دیگر مقایسه می‌کند، و اثبات می‌کند که چرا ما بهترین هستیم.

ارتباط با مشتری: ایمیلی جالب و معرفی اولیه نام تجاری به آنها با پیشنهادات جذاب و ترغیب کننده.

نگهداری: پیشنهادات اختصاصی برای مشتریان موجود و مهم.